Dramă, Romantic, Comedie (United States of America)

Martin Scorsese

Robert Getchell

Warner Bros. Pictures

9 Decembrie 1974

28 Octombrie 2021

<p align="left">Filmul este povestea drumului pe care-l face Alice Hyatt, pornind dinspre New Mexico inspre Arizona, dupa ce sotul ei este ucis. Insotita de precocele ei fiu Tom, in varsta de 11 ani si manata de vechiul ei vis de a deveni cantareata, trece printr-o serie de slujbe umilitoare, cantand prin baruri, urmarita de un iubit violent si sfarseste prin a fi chelnerita intr-o cafenea.Intalnirea cu un fermier divortat in acest ultim loc al pelerinajului ei o determina sa treaca peste dezamagiri si sa incerce, poate pentru o ultima data, sa faca parte dintr-o familie. Martin Scorsese a montat initial o pelicula lunga de trei ore si jumatate, pe care a fost nevoit s-o reduca la mai putin de doua ore. Ellen Burstyn a primit, pentru rolul sau convingator, premiul Oscar in 1974.</p>

daniela_vaida

08.09.2018

Filmul acesta mi-a adus aminte de un eseu al jurnalistei Alice Năstase : "Lăsaţi finalurile să vină la mine..." zambesc căci acum îmi dau seama de coincidenţa prenumelor ..."Începuturile vin singure peste noi. Arta, splendoarea, minunăţia vieţii se nasc, insă, numai atunci cand noi găsim finaluri demne pentru tot ce-am început. Începuturile vin singure. Vin prea usor."Un film care sădeşte speranţă în inimile celor care mereu încep- iar şi iar -"istoviţi de atatea începuturi"...

2 0

Juristul

08.09.2018

Alice nu mai locuieşte aici a fost primul film de Martin Scorsese pe care l-am văzut. A rulat în cinematografe (încă nu existau videocasetele) şi m-am dus la două, diferite, să-l văd şi să-l revăd. Mi s-a părut că Ellen Burstyn (care la vremea aceea avea 42 de ani) era cea mai frumoasă femeie care apăruse vreodată pe marele ecran - cu excepţia lui Marilyn, fireşte. Frumuseţea lui Burstyn era frumuseţea lui Alice: o femeie obişnuită care-şi ia copilul şi cutreieră America în căutarea fericirii... Pe atunci nu ştiam că ceea ce făcea Scorsese se numea "cinema independent" şi că Alice putea fi văzută (şi) ca o "pionieră" a feminismului; era de ajuns să-i privesc faţa şi să văd că era un om adevărat care făcea lucruri adevărate pe un ecran. Nu ştiam nici că rolul îi fusese oferit, iniţial, Barbrei Streisand. Mă amuză să-mi închipui cum ar fi arătat Alice interpretată de ea... Streisand nu e-o actriţă proastă, dar povestea n-ar mai fi fost despre Alice Hyatt, ci despre Barbra Streisand: celebra cîntăreaţă/actriţă are un fel de a contopi cu un om obişnuit care ce nu te lasă nicio clipă să uiţi că este "un om obişnuit interpretat de Barbra Streisand". (Oricum, Streisand avea să-l obţină pe Kris Kristofferson - David al lui Alice - pentru un alt film; unul prost.) Multă vreme după am crezut, de asemenea, că Alice-care-nu-mai-locuieşte-aici este una şi aceeaşi persoană cîntată de Smokie ("... next door to Alice"). N-avea nicio legătură, doar că prenumele "Alice" se încărcase - pentru mine - cu o asemenea greutate încît simpla lui apariţie, într-un cîntec, într-o conversaţie sau într-un context, apăsa automat clapa filmului din 1974 al lui "Marty". Acum ştiu că Alice este mătuşa filmului independent american, a lui Erin Brokovich şi a tuturor mamelor singure care-şi cresc copiii, luînd viaţa de la zero. Dar asta n-o transformă într-o mumie hollywoodiană: Alice este prea vie, prea adevărată şi prea neîmblînzită de sitcomuri şi formule ca să şadă frumos pe o etajeră, cu o etichetă pe ea atestînd "originile genului". Burstyn a reuşit s-o facă mai mult decît de neuitat: a făcut-o de fiecare zi. Vedeţi sau Revedeti,filmul şi veţi înţelege.

2 1

Suspectu

08.09.2018

Filmul se numără printre puţinele pelicule scorsesiene neîmbibate într-o găleată de sânge(n-o spun într-un sens rău,Doamne Feri').Deşi subiectul este simplist,este de o putere artistică deosebită,prin regia puternică interpretările fabuloase - toţi actorii,chiar şi copii,fac roluri memorabile,convingătoare,memorabile - ,scenariul,care cuprinde personaje puternice şi replici inteligente. Un rol foarte bun mi s-a părut şi cel interpretat de Jodie Foster,foarte tânără în acest film,care s-a dovedit de mică o actriţă remarcabilă(un alt rol foarte bun al tinerei Foster este cel din scorsesianul „Şiferul de taxi”,deci nici nu mă mir că a ajuns o actriţă de un asemenea calibru stând lângă marele Scorsese).Una peste alta Scorsese reuşeşte un film superb,ca-ntodeauna.

1 1