K-19: The Widowmaker

Dramă, Istoric, Război, Thriller, Mister (Canada, Germany, United Kingdom, United States of America)

Kathryn Bigelow

Paramount, Intermedia Films, National Geographic Society, New Regency Pictures, Palomar Pictures (II), First Light

19 Iulie 2002

28 Octombrie 2021

Actiunea filmului are loc in 1961, in timpul Razboiului Rece. Capitanul Alexi Vostrikov este un ofiter din marina rusa care a primit din partea Uniunii Sovietice comanda submarinului nuclear K-19. Comandantul anterior al navei, capitanul Mikhail Polenin, a fost degradat la rangul de ofiter executiv. Polenin se teme pentru siguranta navei pentru ca unele parti din echipament lipsesc, iar unele nu au fost instalate cum trebuie. Vostrikov primeste ordinul de a se deplasa in Atlanticul de Nord pentru a testa lansatoarele de rachete. Testul este un succes, insa ceva se intampla cu sistemul de racire al reactoarelor si nava este pe cale sa explodeze.

Rudolfo

08.09.2018

Harrison Ford si Liam Neeson joaca intr-o emotionanta drama despre o perioada considerata de mult drept cea mai periculoasa din istoria umanitatii. Ca si in zilele noastre, singurul element care putea mentine pacea era echilibrul armamentului, iar locuitorii planetei traiau sub amenintarea razboiului. Povestea se inspira dintr-un eveniment inspaimantator care a avut loc in anul 1961, in timpul Razboiului Rece, cand Uniunea Sovietica avea de doua ori armamentul nuclear necesar pentru a distruge lumea, iar Statele Unite aveau de 10 ori aceasta putere. In timp ce copiii erau invatati la scoala sa se ascunda sub banci, iar parintii construiau adaposturi atomice in curtea din spate, fiecare natiune continua sa isi imbogateasca rezerva nucleara, in asteptarea atacului. „K-19 The Widowmaker” nu este un film dedicat razboiului, ci curajului necesar pentru a-l refuza. Este dedicat virtutilor militare: forta, inteligenta si curajul. Prezinta o lume dominata de tehnologie, in care sacrificiul in numele securitatii nationale este des intalnit. Exemplifica sentimentul de datorie nutrit de un soldat fata de tara si poporul sau si dezvaluie povara responsabilitatii unui lider fata de cei aflati sub comanda sa. In cele din urma, arata cat de usor se pot produce tragedii, atat in timp de razboi, cat si in timp de pace, din cauza unui accident, a unei defectiuni.... sau a unei erori umane. Avand la baza o poveste adevarata, filmul prezinta eroismul capitanului Alexei Vostrikov (Harrison Ford), caruia la apogeul Razboiului Rece i se ordona sa preia comanda unui submarin nuclear de la capitanul Mikhail Polenin (Liam Neeson). Misiunea lui Vostrikov este sa puna rapid la punct submarinul prost pregatit indiferent de costuri, in vederea primei sale calatorii. Problema este ca Vostrikov, Polenin si echipajul lui K-19 nu isi pot nici macar imagina ceea ce se asteapta de la ei. Nu pot nici sa ghiceasca ce ar insemna un esec, atat pentru ei, cat si pentru rasa umana, ce s-ar intampla in cazul defectiunii unui reactor, care ar duce la riscul topirii nucleului atomic si la o explozie care i-ar ucide pe toti cei aflati la bord. In timp ce strabat marile Arctice, numai curajul echipajului si indrazneala lui Vostrikov impletita cu simtul datoriei fata de tara si poporul lui vor salva in cele din urma K-19... si vor impiedica ceea ce cu siguranta ar fi fost un dezastru nuclear.

3 1

ioanlaslo

08.09.2018

Filmul este bazat pe un caz real si spune povestea capitanului Alexei Vostrikov (Harrison Ford), care a luptat eroic in timpul Razboiului Rece. Pentru ca a primit comanda de a conduce un submarin, Alexei Vostrikov trebuie sa puna la punct toate detaliile si sa plece in misune. El nu tine cont de costuri pntru a tranbsfoirma prima sa calatorie intr-o adevarata reusita. Roscurile foarte mari la care e ste supus echipajul, dar in acelasi timp si importanta misiunii echipajului de pe K-19 sunt cele care transforma totul intr-o actiune extrem de tensionata. Idei precum datoria fata de tara si conationali, ideea pacifista de evitare a conflictelor deschise sunt doua dintre mesajele filmului, bine sustinut atat de Harison Ford, cat si de cealalta vedeta care apare pe afis: Liam Neeson, in rolul capitanului Mikhail Polenin, cel de la care Vostrikov preia comanda. Un scenariu excelent, condus cu maiestrie pe platourile de filmare de un regizor care stie clar ce doreste de la actorii sai, maresc valoarea cinematografica a acestei productii, reusind sa capteze pe cinefilul obisnuit parca mai mult cu ideea de a provica actiune si conflicte, decat cu aceea de a le evita prin respectarea semenilor. Merita vazutra pelicula si, neaparat cu o sonorizare buna, deoarece coloana sonora este deosebita. Eu ii acord un 8.

2 1

alexander_007

08.09.2018