Nineteen Eighty-Four

Dramă, SF, Thriller, Război (United Kingdom)

Michael Radford

Atlantic Releasing Corporation, Umbrella-Rosenblum Film Production, Virgin Benelux, Virgin Schallplatten

10 Octombrie 1984

20 Octombrie 2021

Bazat pe capodopera literara a lui George Orwell, filmul imagineaza un viitor sumbru, o Anglie dominata de un regim totalitarist. In Londra, Winston este un functionar marunt al guvernului, ocupandu-se cu adaptarea operelor literare la mentalitatea curenta a regimului. Intre el si Julia se leaga o relatie secreta, ce trebuie ferita de ochii lui Big Brother - un simbol al statului. Intimul paradis va fi in curand spulberat si cei doi indragostiti supusi unor groaznice torturi, in scopul reeducarii.

tianne

08.09.2018

Filmul este departe de valoarea cartii(geniala, de altfel)... dar asta nu il face un film prost. Merita si trebuie vazut ,mai ales in contextul actualei globalizari. Plin de simboluri perfect valabile si azi ... ca si cartea lui Orwell, schimba mentalitati si trezeste spiritul.

7 0

cezar33

08.09.2018

Romanul 1984 a fost scris in 1948(observati inversarea ultimilor doua cifre) si un an mai tarziu a aparut in librarii. Filmul a debutat pe marile ecrane in decembrie 1984(!). Din aceste amanunte se pot face anumite constatari. Distopia lui Orwell este cert o proiectie a lumii totalitarismului bolsevico-stalinist asupra lumii occidentale, in plina convalescenta dupa distrugerile cauzate de razboi. Erau timpurile cand Sartre si intelectualii occidentali pro-stalinisti, negau ororile Gulagului comunist. Alexandr Soljeniţîn nu era existent pentru ei inca. Michael Radford a realizat ecranizarea ca o proiectie in timp. Falimentul sistemului totalitar datorita "Stagnarii Brejneviene" era aproape declansata, zorii "perestroikai" si ai "glasnostului" mijeau o data cu aparitia pe firmament a lui Gorbaciov. Filmul 1984 trebuia sa fie construit altfel decat romanul. Cele doua genii actoricesti Richard Burton si John Hurt au facut spectatorul sa fie lipit de fotoliu in timpul celor 113' cat a durat proiectia. Pentru romanii care au vizionat filmul in conditii de clandestinitate anterior lui '89, efectul a fost de miere pe rana. Impreuna cu samizdatele "Arhipelagului Gulag" si filmul "Pink Floyd The Wall" a intretinut speranta ca Europa nu ne uitase si ca vor veni si alte timpuri cand oroarea numita comunism va fi uitata. Revazindu-l(in blue-ray desigur) emotia de a ma reintalni cu geniul orwellian mi-a taiat respiratia. Povestea nu este expirata, Big Brother intr-una cele 1001-a de intruchipari ne asteapta la raspantie. Atentie!

4 1

Raya

08.09.2018

Nu ştiu de ce a am impresia după vizionarea acestui film, că Internetul reprezintă un simbol al libertăţii, o siguranţă că un regim ca cel impus de INGSOC e departe a ( mai ) cuprinde anumite zone ale lumii. Chiar dacă informaţia nu circulă doar liber, ba chiar necontrolat, ne lasă să comitem ceea ce Orwell a numit "cirma de gândire" şi ce parfum îmbătător şi delicios are...O-hoo ce film zguduitor, pentru cei care vor să simtă lumea mai profund e obligatoriu de vizionat, iar pentru cei care vor să-şi revoluţioneze gândirea trebuie să citească romanul. John Hurt joacă excepţional şi trebuie examinat la milimetru. Atmosfera sumbră e atât de bine redată încât iţi cutremură toate simţurile, nu doar cel vizual. Şi când te gândeşti că scriitorul redase o ficţiune care a devenit realitate mai târziu pentru zone atât de vaste ale Terrei, nu pot decât să rămân mută în faţa vizionarului. Fenomenul comunismului şi în general al oricărui regim totalitar are două laturi pregnante, intelectuală şi emoţională, aceasta din urmă predomină in peliculă.

3 0