Ultima noapte de dragoste (1980)

Ultima noapte de dragoste

(Romania)

30 Martie 1980

28 Februarie 2006

Drama de pe front a lui Tudor Gheorghiu se declanseaza in momentul in care aude o stire despre o crima citita de un coleg la popota cazarmei. Crima facuta din gelozie ii readuce aminte de casatoria cu Lena, inceputa din dragoste nemarginita. Ea, o studenta la Litere. El, student la Filozofie. Dragostea pana aproape de adoratie fata de sotia lui incepe sa se stinga treptat in momentul in care Tudor primeste o mostenire iar Lena se transforma in opusul a ceea ce diviniza sotul ei la ea. Mondenizarea ei, indoiala lui, nesiguranta, barfele, evidentele, toate il fac pe Tudor sa se framante si sa treaca prin stari interioare intense de incertitudine, suferinta, dezamagire si, pe final, indiferenta. Sub forma flashback-urilor, asemeni romanului din care se inspira, ne sunt prezentate zbuciumul interior si gandurile contradictorii care il macina pe Tudor Gheorghiu, sub forma fluxului de constiinta si a memoriei involuntare. In plus, o constientizare apasatoare a razboiului nu ca aducator de pace si de restabilire a ordinii, ci ca distrugator de vieti, de demers inutil si violent. Paralela se duce intre suferinta din dragoste versus suferinta razboiului, dilema care il consuma sufleteste pe eroul principal.

macrina

08.09.2018

este un film bun ,cu un actor senzational.

1 1

Oanna

08.09.2018

Fata de carte este o dezamagire. Nu reuseste sa surprinda framantarile lui Gheorghidiu (asa-zisul "Tudor Gheorghiu"), schimba numele personajelor iar trecerile de la prezent la amintiri sunt prea brutale. Bineinteles, nici nu ma asteptam ca rolul lui Grigoriade sa fie jucat de altcineva decat Sergiu Nicolaescu. I se potriveste ca o manusa: craiul, fluturele de salon, cuceritorul... Cum vreti voi. Una peste alta, am dat nota 7 doar pentru ca mi-e aproape de suflet cartea.

6 4

ioana3110

08.09.2018

Cu toate ca schimba destul de mult actiunea romanului,in special finalul si da alt nume personajelor filmul este destul de complex,mi-au placut efectele vizuale care sunt foarte greu de realizat,mai ales in Romania si mai ales in 1979 cand a fost filmat.Nicolaescu joaca foarte bine,pacat ca nu rolul principal si Vladimir Gaitan e convingator dar nu indeajuns incat sa ilustreze trairile interioare ale personajului principal Gheorghidiu.

2 0